Günün Portresi
İlklerin Adamı
İlklerin Adamı
NURİ DEMİRAĞ
Nuri Demirağ, ilk sigara kağıdı üretimi, ilk yerli uçak imalatı, Türkiye'de ilk uçak
fabrikasının kuruluşu, ilk havacılık okulu ve ilk özel hava alanı işletmeciliği, ilk yerli paraşüt üretimi
gibi ilkleri gerçekleştiren, İstanbul Boğazı üzerine köprü yapılması, Keban'a
büyük bir baraj yapılması düşüncelerini ilk kez gündeme getiren kişidir.
Özellikle havacılık sanayisinde ve demiryolu inşaatındaki başarıları ile anılır. Nuri
Demirağ, İlk Türk Demiryolu müteahhidi olması yanında, Türkiye Cumhuriyeti'nin çok partili hayattaki ilk muhalefet partisi olan Milli Kalkınma
Partisi'nin kurucusudur.
Nuri Demirağ, 1886 yılında,
Sivas’ın Divriği ilçesinde dünyaya geldi. Babası Mühürzade Ömer Bey, annesi
Ayşe Hanım'dır. Üç yaşında iken babasını kaybetti, annesi tarafından
büyütüldü. Nuri Demirağ, ortaöğrenimini
Divriği Rüştiye Mektebi'nde tamamladıktan bir süre ZirarT Bankasında bi r Süre
de Maliyede memur olarak çalıştı. Memuriyeti
sırasında Maliye Mekteb-i Alisi'nde gece derslerine katılarak yüksek öğrenimini tamamladı.
1918'de maliye müfettişi oldu. Ama İngilizlerin hakaretleri sindiremediği için
istifa etti.
Maliye müfettişliğini bıraktıktan
sonra, yabancıların tekelinde olan sigara kâğıdı işine girdi. Eminönü’nde küçük
bir dükkânda ilk Türk sigara kâğıdı yapımını başlattı. Ürettiği sigara kâğıdına
“Türk Zaferi” adını verdi. Türk Zaferi sigara kâğıtları büyük ilgi gördü. Nuri
Bey, bu ilk girişiminden büyük kazanç elde etti. Bir taraftan da Müdafaa-i
Hukuk Cemiyeti'nin Maçka Şubesi'nin başkanlığını yaptı.
Türkiye Cumhuriyeti kurulunca
demiryolları işine önem verdi. 1926'da Samsun-Sivas demiryolu inşaatını
üstlenen Fransız şirketi işi bırakınca ilk etapta yapılacak yedi kilometrelik
kısım için açılan ihaleye giren Nuri Bey, çok uygun bir fiyat vererek ihaleyi
aldı. İşin geri kalan kısmı da denemek üzere kendisine verildi. Tapu dairesinde
mühendis olan kardeşi Abdurrahman Naci Bey'i de memuriyetinden istifa ettirip
kendisine ortak yapan Mehmet Nuri Bey artık Türkiye Cumhuriyetinin ilk
demiryolu müteahhidi olmuştu. Kardeşi ile birlikte çalışarak Samsun-Erzurum,
Sivas-Erzurum ve Afyon-Dinar hattını 1012 kilometrelik demiryolunu bir yıl gibi
kısa bir sürede tamamladı. Başarılarından ötürü 1934 yılında Atatürk kendisine
ve kardeşi Abdurrahman Naci Bey'e Demirağ soyadı verdi.
Nuri Bey, demiryolu yapımı sürerken
çeşitli büyük inşaat projelerine de başladı. Karabük Demir Çelik, İzmit
Selüloz, Sivas Çimento ve Bursa Merinos tesislerini, Eceabat Havalimanı'nı,
Haliç kenarında İstanbul Hal Binası'nı inşa etti.
1936 yılında devlet uçak
fabrikasına kurma girişimine başladı. O yıllarda ordunun uçak ihtiyacı halktan
ve zengin işadamlarından toplanan bağışlarla karşılanmaktaydı. Kendisinden uçak
satın almak için başlatılan bir bağış kampanyasına katılması istendiğinde “Ben
bağışta bulunmayacağım onun yerine uçak fabrikası kuracağım.” Dedi.
Uçak fabrikası kurmak için
Yeşilköy'deki Elmaspaşa Çiftliği'ni satın aldı ve üzerinde büyük bir uçuş
sahası, hangarlar ve uçak tamir atölyesi yaptırdı. Deneme uçuşlarını yapabilmek için Uçakları
kullanacak Türk pilotların yetişmesi için bir havacılık okulu kurmak
gerekiyordu. Pistin bulunduğu arazide Gök Okulu kuruldu. Okul, 1943 yılında
kadar 290 pilot yetiştirdi. Yeşilköy'deki Gök Okulu'ndan önce Divriği'de de bir
Gök Ortaokulu açtı. Sivas'ın hiçbir ilçesinde ortaokul yokken açılmış bu okulda
öğrencilerin tüm masrafları karşılanıyor; öğrenciler havacılığa özenmeleri için
İstanbul'a getirtilip uçuş dersleri veriliyordu.
1936'da ilk tek motorlu uçak
üretildi ve Nu.D-36 adı verildi. 1938'de Nu.D-38 adlı çift motorlu 6 kişilik
yolcu uçağı yapıldı. NuD-38, 1944 yılında dünya havacılığı yolcu uçakları A
sınıfına alındı. İlk uçak siparişini 1938 yılında Türk Hava Kurumu (THK) verdi.
1939'da Türkiye'nin ilk yerli paraşüt üretimini gerçekleştirdi. 1941'de tamamen
Türk yapımı ilk uçak İstanbul'dan Divriği'ye uçtu. Nuri Demirağ'ın oğlu ve Gök
Okulu'nun ilk mezunlarından olan Galip Demirağ, bu uçuşta pilot idi. 25 Mayıs
1944 günü de Nuri Demirağ'ın fabrikasında yapılan ilk Türk yolcu
uçağı, İstanbul'dan Ankara'ya uçtu.
THK tarafından sipariş edilen 65
planör kısa sürede teslim edildikten sonra; NuD-36 adlı 24 eğitim uçağı
tamamlanmış, deneme uçuşları İstanbul'da gerçekleşmişti.
Ancak Atatürk’ün ölümünden sonra
İsmet İnönü’nün Nuri Demirağ’ı pek sevmediğini bilen kendileri de ondan haz
etmeyen THK yönetimi çeşitli bahanelerle siparişi iptal etti. Ayrıca uçakların
yurt dışına satılamaması için bir de kanun çıkartıldı. Mısır, İspanya, İran ve
Irak'tan alınan siparişler engellendi; elde kalan uçaklar hurdacıya
satıldı. Bu yüzden sipariş alamayan
fabrika kapandı. Beşiktaş’ta üretilen uçakların uçuş deneme testleri ve gök
okulu için yapılan pistler, hangarlar, üzerlerindeki bütün yapılar elden
çıkarıldı. Havalimanı günümüzdeki
Atatürk Havalimanı’dır.
Adaletsizliğe uğrayan Nuri Demirağ,
Türkiye’de adalet kavramının gelişmesi için tek-partili yönetim anlayışının
değiştirilerek çok-partili demokratik düzenin getirilmesi gerektiğine
inanmıştı. Bu düşünceyle siyasete atıldı. 1945 yılında Türkiye'nin ilk muhalefet
partisi olan Milli Kalkınma Partisi'ni kurdu. Parti, 1946 ve 1950 seçimlerinde
meclise giremedi. 1954 seçimlerinde Demokrat Parti'den adaylığını koydu, Sivas
milletvekili oldu. Çölleşme, tarım ve hayvancılıkta gerileme, enerji, barajlar,
köprüler, limanlar hakkında çalışmalar yaptı.
13 Kasım 1957'de İstanbul'da şeker
hastalığı nedeniyle hayatını kaybetti. Zincirlikuyu Mezarlığı'na defnedildi.
TARİHTE
BUGÜN 25 MAYIS
1571 - İspanyol
İmparatorluğu, Venedik Cumhuriyeti ve Papalık Devleti gibi
Akdeniz’de söz sahibi devletler Osmanlı Devleti’ne karşı ittifak kararı
aldı.
1719
– İstanbul ve İzmit’te deprem çok sayıda bina yıkıldı. İstanbul Surları tamamen
yıkıldı. Çok sayıda ölüm.
1807
– Kabakçı Mustafa İsyanı başladı
1905
– Necip Fazıl Kısakürek doğdu
1920
– Eski İçişleri Bakanlarından ve Bursa Valilerinden Ebubekir Hazım (Tepeyran)
Abdulhamit’in servetinin sayımında yolsuzluk yaptığı ve Milli Mücadeleye destek
olduğu gerekçesiyle tutuklandı..
1922-
İstanbul Hükümeti Divanıharplerinin görev sahasının İstanbul ve Çatalca Sancağı
ile sınırlı olduğunu kararlaştırdı.
1935
– 1. Türk Basın Kongresi toplandı
1944 - Nuri
Demirağ'ın fabrikasında yapılan ilk Türk yolcu
uçağı, İstanbul'dan Ankara'ya uçtu.
1954 - Türkiye, Osmanlı
borçlarının son taksitini ödedi.
1954 - Tokyo'da
yapılan Dünya Serbest Güreş Şampiyonası'nda, Türkiye birinci oldu.
1988 - Irak, Basra'yı İran'dan
geri aldı.
1989 - Mihail
Gorbaçov, Sovyetler Birliği Devlet Başkanı oldu.
2005 -
Azeri petrolünü Türkiye üzerinden dünya pazarına ulaştırması amaçlanan
Bakü-Tiflis-Ceyhan (BTC) boru hattına ilk petrol verildi.
2008 - 61.
Cannes Film Festivali’nde En İyi Yönetmen Ödülünü Nuri Bilge
Ceylan, Üç Maymun filmi ile aldı. Ceylan, ödülünü kucaklarken, “Benim
yalnız ve güzel ülkeme ithaf ediyorum” dedi. Ceylan, üçüncü kez Cannes’da ödül
alarak bir rekora da imza attı.
Çok güzel olmuş. Teşekkür ederiz.
YanıtlaSil